دانلود نقش میكروالمنتها در تغذیه گاوهای شیري و گوشتی
نوشته شده توسط : سجاد

” مقدمه “
به مواد معدنی کم مصرف در خوراک دادن و تغذیه عملی و تحقیقاتی گاوهای شیری، اغلب توجه کمی شده است در صورتیکه در این امر مهم و پیچیده ۲۱ عنصر دخالت دارند که تعدادی ضروری و تعدادی هم، احتمالا ضروری تشخیص داده شده اند. در بین این عناصر، مقادیر مورد نیاز، وظایف ، احتمال بروز عملی کمبود یا مسمومیت ناشی از آنها و عوامل بسیار مهم دیگر شدیدا متفاوت است. هر عنصر، ساختمان شیمیایی منحصر به فردی دارد که نقش کلی آن را در تغذیه حیوان ایفا می کند. علی رغم تشابهات بسیار زیاد در وظایف، متابولیسم، روش عرصه آنها و اهمیت عملی بین دو یا چند ماده معدنی، اختلافات موجود، توجه خاص به هر یک را ضروری می سازد.

عناصر پر مصرف اصلی و کم مصرف
یکی از مناسب ترین تقسیم بندیهای مواد معدنی ضروری که کاربرد گسترده ای دارد، استفاده از اختلافات وسیع در مقادیر مصرفی آنهاست. در این تقسیم بندی عناصر به عناصر پرمصرف ( یا اصلی ) و عناصر کم مصرف تقسیم می شوند. این تقسیم بندی متکی بر مقادیر مورد نیاز در جیره و یا بر اساس مقادیر موجود در بدن حیوان می باشد.
مقادیر مورد نیاز تمام عناصر ضروری پر مصرف به طور قابل توجهی بیشتر از ۱۰۰      پی پی ام ( قسمت در میلیون) در صد می باشد، اما هیچ یک از عناصر ضروری کم مصرف بیش از این سطح مورد نیاز نیستند. برای مقایسه ، میانگین غلظتهای بافتی تمام عناصر پرمصرف در بدن حیوانات بسیار بیش از ۱۰۰ قسمت در میلیون است، ولی برای عناصر کم مصرف کمتر از این مقدار است. هفت عنصر حیاتی پر مصرف عبارتند از: کلسیم، فسفر، سدیم، کلر ، پتاسیم، منیزیم و گوگرد . بر اساس تحقیقات جدید، حداقل وجود ۱۴ عنصر کم مصرف برای گاوها ضروری به نظر می رسد. غلظت عناصر پر مصرف معمولا بر حسب در صد بیان می شود. ولی غلظت عناصر کم مصرف موجود در مواد خوراکی معمولا به صورت قسمت در میلیون بیان می گردد، اما بعضــــــــی اوقات هر دو به صورت پی پی ب
( قسمت در بیلیون ) نیز فهرست می گردند. ( جدول ۱ )

 ” فهرست مطالب”

عناصر کم مصرف

 مس

روی

سلنیم

منگنز

ید

کبالت

فلئور

کروم- سیلیکون – وانادیم- نیکل- قلع

تامین مواد معدنی کمیاب

آنالیز وضعیت گله از نظر مواد معدنی

جداول

منابع

دانلود فایل





:: موضوعات مرتبط: دانشجویی , ,
:: برچسب‌ها: نقش میكروالمنتها , نقش میكروالمنتها در تغذیه , تغذیه گاوهای شیري , تغذیه گاوهای گوشتی , تغذیه گاوها ,
:: بازدید از این مطلب : 261
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 ارديبهشت 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: